Friday, September 19, 2008

Rokok

[Dideklamasikan sempena Malam Santai Puisi di kampus Shah Alam, UNISEL, 2004]

[Tukang Baca : Tuan punya sajak]

Ini bukan cerita tentang siapa-siapa
Cuma cerita tentang rokok, rokok, rokok dan rokok
Rokok yang hanya ada tembakau dan api
Rokok yang juga dipanggil sigar, cigarrete, cerut, paip, syisha
Rokok yang macam-macam jenama
Ada Dunhill, Marlboro, Salem, PallMall, LM, Lucky Strike, 555,
Gudang Garam, Camel, Perilly’s, More, White Horse, Davidoff, Benson, Rothmans, Sampoerna, Kent dan banyak lagi
Tapi aku hisap Winston, 'pushing the limit'
Maklumlah jimat belanja
Bagi seorang manusia biasa....

Kata mereka
Aku penagih nikotin, ammonia, gam kasut, karbon monoksida,
Racun lipas, asap lori, racun tikus, ubat gegat, tahi lembu
Dan entah apa lagi racun yang beracun
Tapi aku merokok juga

Kata mereka lagi
Bronkusku akan mereput bronkiolku akan mengecut
Paru-paruku akan terbakar serebrumku akan geletar
Aku diingat tentang barah paru-paru, gigi rongak, nafas semput,
Mati pucuk dan entah apa lagi penyakit pelik-pelik
Tapi aku merokok juga

Aku merokok, Kawanku merokok
Pensyarahku merokok, Cikguku pun merokok
Datukku merokok, Nenekku pun pernah merokok
Ahli politik merokok, Pemain bola pun merokok
Ustaz merokok, Doktor pun merokok
Penagih dadah suka merokok, Pemandu bas pun suka merokok
Budak-budak tak elok merokok, Perempuan merokok lagi tak elok
Pendek kata semua orang merokok

Rokok tiada kasta, Rokok tidak pandang rupa
Rokok tidak lihat harta, Rokok tidak lihat baki wang bank
Rokok itu ukhuwwah, Rokok itu sahabat
Rokok itu kawan, Rokok itu rakan

Mereka katakan tak nak
Tapi di panggung wayang ada iklan arak
Mereka mahukan sukan tanpa rokok
Tapi Liverpool menjaja Carlsberg
Malaysia masuk piala Tiger
Mereka melihat aku sebagai penjenayah
Sedangkan aku tidak membuat salah

Aku rakyat Malaysia, Aku ada jiwa
Aku ada IC, aku keluar mengundi
Aku pergi kenduri, Aku tengok orang mati
Aku tak merogol, Aku tak mencabul
Aku tak meragut, Aku tak mencarut
Aku tak membunuh, Aku tak merusuh
Aku tak merompak, Aku tak melepak
Aku tak menyamun, Aku tak menghamun
Dan aku cuma merokok, merokok, merokok dan merokok

Aku bukan manusia kelas dua, Aku seorang mahasiswa
Akademi aku bagus, Periksa aku lulus
UPSR aku lulus, PMR aku lulus, SPM aku lulus
Lesen kereta aku lulus, lesen motor aku lulus
Aku bayar saman, Aku tak pernah direman
Aku tak hisap ganja, Aku tak layan marijuana
Aku tak pergi disko, Aku tak main ekor
Aku tak main perempuan, Aku tak langgan jalang
Dan aku cuma merokok, merokok, merokok dan merokok

Rina,
Aku tak pernah dibunuh rokok
Tapi kaulah yang membunuhku
Dan apabila kau meleraikan cinta kita kerana rokok
Aku hanya mampu tertanya
Apakah aku tidak cukup setia....

13 Julai 2004

1 komen:

Anonymous said...

Rina Vs Rokok ...
ehehehe...alasan