Saturday, June 05, 2004

Dan Cintaku Itu Pun Ditolak

Mingguan Malaysia
Jun 2004
dan cintaku itu pun ditolakSetiap kali mobil bimbitmu bernyanyi
Kau melarikan diri
Bersembunyi di balik serombong gita cinta
Dan akulah
Pemabuk buta
Menunggu dungu
Untuk kau sahutkan suaranya

Memang engkau tiada pernah berjanji
Akan menantiku di hujung pelabuhan
Dan menyanyikan lagu-lagu kecintaan
Cuma akulah
Penagih rindu
Cuba mentafsir sisir lautmu
Melebihi beban pelayaranku

Tahulah,
Barangkali aku bagimu sekadar
Butir pasir di tubir bibir
Yang akan hanya singgah
Setiap kali badai mendesah
Dan akan engkau singkirkan
Pada setiap hujung keberangkatan

Tahulah aku
Sebelum ombak mahu gelodak
Cintaku itu ditolak
Sebelum sauhku sempat berlabuh
Kemudimu geruh, dan berputar
Kau hilang bagai camar
meninggalkan aku terdampar
Ke laut sasar...
Tanpa layar...
Nanar dan onar...

Azhan Uthmani
Pumpong, Alor Star

2 komen:

Anonymous said...

pelayaran...demi satu impian
dan kenyataan, yang dibiarkan berlalu bersama ombak..
mana yang harus dilepaskan...

Anonymous said...

dan kini aku pula sepertimu
menari lalu berlari
mengejar layar
ditengah lautan

tanpa sedar aku lemas
tercungap
mencari tangan yang bisa kugapai

tanganmu
yang selalu menghulur
hilang dibalik layar

yang kau kemudi
terus
dan lenyap

aku?
tenggelam
dengan nadi terakhir...

-cd-